پرسش هـایــی از مـحـضر استـاد اخـلاق تـهـران از طـرف پـایـگاه مـردمــی بـیّـنـات
وبگو | آموزش منوی کشویی با ul li و css
روحـانـیـت به عنـوان مسئـول ذی ربـط امـور دینـی نقـش اول را در آگـاهی و مطالبـه نسبـت به مسئـولان و رسانـه ها دارد. آیت الله وفسـی .......... اعـتمـاد بـه نـفس، دروغـی است بـزرگ که از مسـیـحیـّت غـربی وارد دنیـای اسلام شده است . آیت الله حـامد وفسـی ........... موج سـیـاه فـتـنـه جـدیـد، فـرهـنـگــی اســت و راه نـجــات از آن احـیـاء امــر بــه مــعــروف و نــهـی از مــنـکــر است. حضـرت اسـتـاد آیـت الله وفـســی ........... در مـورد کـارنـامـه ی فـرهـنگـی انـقلاب، سکـوت بـهتـرین نظـری است کـه می تـوان ابـراز کرد. استـاد اخـلاق تهران حامد وفسـی .......... انـقـلاب ایـران بـه یـک مـعـجـزه الهـی شبیـه تـر بـود تـا یـک حـرکـت سیـاسـی مـاننـد سـایـر انـقـلاب هـای جـهان و رهـبری آن هم بـه پـیـامبـران الهـی شبـیـه تـر بـود تـا رهبـران انقـلابی در دیگـر سرزمیـن هـا... حکیـم متـألـه استـاد حـامـد وفسـی

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت حضرت آیت الله وفسی

لطفا به شبهات زیر که امروزه به واسطه صدا و سیما در فضای مجازی، توسط برخی معمّمین، مطرح شده است پاسخ دهید.


الف) آیا در جامعه ی اسلامی، تمام مسلمین، اعمّ از عادل و فاسق، حرمت دارند؟

ب) با توجه به متن مذکور درباره امکان توبه مجرمین و غفّاریت بی نهایت خداوند، وظیفه حکومت اسلامی در برابر دیگر گنه کاران، مانند اختلاسگران، قاچاقچی های مواد مخدر، رباخواران، مفسدین فی الارض، محمد رضاشاه پهلوی و... چیست؟

ج) فسق به چه معناست و آیا به صِرف بیرون گذاشتن چند تار مو و تراشیدن ریش، برخی افراد که طرفدار انقلاب هستند، فاسق شمرده خواهند شد؟

د) اخیراً توسط برخی سلبریتی ها، به طور مکرّر به حضرات معصومین -ع- جسارت هایی صورت گرفت.
وظیفه ی حکومت اسلامی، و همچنین مسلمین، ذیل ولایت عامّه ی فقیه عادل، در برابر این اقدامات شنیع چیست؟

ه) با توجه به اصل ضرورت وحدت در جامعه و جذب حداکثری، آیا بهتر نیست که افراد انقلابی یا حزب اللّٰهی به بی حجابها و اینگونه اشخاص اهل منکرات، کاری نداشته باشند تا موجب از بین رفتن وحدت جامعه نشویم تا دشمنان نتوانند سوء استفاده کنند؟

با تشکر. التماس دعا


 

پاسخ:

سلام علیکم و رحمة الله

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ


الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین سیّما بقیة الله عجّل الله تعالیٰ فرجه و سهّل الله مخرجه


با سپاس و تشکر از حضرتعالی و دوستان بزرگوارم
پیش از پاسخ به سوالات، نکاتی را به عنوان برادری طلبه بعرض می‌رسانم:

۱- خداوند عز و جل کمال مطلق است؛ پس ستّار العیوب و غفّار الذنوب میباشد؛ کمال بی نهایت و فاعل مطلق در فاعلیّتش تام است ولی اگر فردی حدود الهی را بشکند، یا گناهان مخفی بندگان را افشاء کند نه تنها مشمول ستّاریّت حضرت حق نمی گردد، بلکه مشمول قهر و انتقام الهی گشته و خداوند شدید العقاب و ذو الانتقام، او را در دنیا و آخرت به جزای اعمالی که بدست خودش آفریده می‌رساند.
و این قابل است که در قابلیتش ناتمام بوده وبا سوء اختیارش، از رحمت واسعه الهی محروم شده و در واقع حضرت احدیت او را محروم نفرموده است.

۲- به طور کلی باید هر انسانی در جامعه خویش محترم باشد.
در دین اسلام هر مسلمانی و حتی غیر مسلمانی که در ذمّه اسلام باشد، محترم است.
اگر فردی در هر جامعه ای، از قوانین و هنجارهای آن تخلف کند، شخص متخلّف مجازات میگردد.
در نظام اسلامی خداوند مؤمن را بسیار محترم می شمارد و هتک حرمت وی را مانند هتک حرمت خود محسوب می‌فرماید.
به هرحال مسلمانان و غیر آنان محترمند؛ اما این احترام به معنای این نیست که اگر فردی مرتکب خلافی شود از مجازات مصونیت دارد؛ حتی بالاترین مقام کشوری در برابر قانون مصونیت ندارد و همه ملزم به رعایت قوانین و هنجارهای اسلامی هستند.
بنابراین دفاع از مجرمین و هنجار شکنان و اهل منکر و معاصی و توجیه اعمال آنها و کوچک نشان دادن گناهشان خودش گناهی بزرگتر است.
کسانی که به هر شکل منسوب به دین هستند، اگر به هر نحوی یا به هر بهانه ای، در لباس دلسوزی برای آن‌ها یا برای اسلام از اهل منکر دفاع کنند، معاونت در اثم بوده مصداق ضالِّ مضلّ میباشند.

۳- اخیراً در میان برخی از روشنفکران دینی و حتی بظاهر معمّم، ترویج مکتب اسلام رحمانی دیده میشود؛
این افراد تلاش می کنند اسلام را مانند مسیحیت امروزی و بعضی فرقه های صوفیه، فقط تک بعدی یعنی تبشیری معرفی نمایند.
آنان میگویند اسلام صرفاً معنوی و اخروی و فقط مهربانی و عاری از هرگونه خشونت است‌؛ در حالیکه قرآن کریم خداوند متعال را پس از مقام رحمانیت، دارای اسماء جمالیه و جلالیه معرفی و از تجلّی رحیمیت، مظهر آن بهشت برین آفریده شده و از تجلّی قهاریتش، مظهر آن جهنّم خلق گشته، بسیار سخن گفته است؛
بعلاوه رسولان الهی و اولیاء حق همگی انسان کامل و دارای بعد مهربانی و جاذبه و بعد دافعه و خشونت بوده اند. این افراد باید متوجه باشند که دین یا انسان تک بعدی ناقص است، و مکتب نجات بخش اسلام و پیامبر عظیم الشأن آن مظهر اکمل حق متعال و مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا می باشد.
اساس سیر و سلوک و رشد انسان دو نور خوف و رجا است که بر پایه انذار و تبشیر است.
در حقیقت مکتب اسلام رحمانی تلاشی کور برای تحریف دین به سبک نوین بوده و وظیفه ما ایجاب می‌کند مؤمنان را نسبت به این خطر بزرگ هشیار نماییم.

پاسخ الف:

بله در جامعه اسلامی نه تنها مسلمانان، بلکه اهل کتاب که در ذمّه حکومت اسلامی هستند محترمند؛ اما مجرمین و اهل منکرات یعنی فاسق و فاجر و امثال آنان باید به صورت مناسب مجازات شوند.

تذکر نخست: در زمان اجرای مجازات یا نهی از منکر، مجری و ناهی، حق اهانت ندارد.

دوم: این افراد پس از توبه و اصلاح، مانند دیگران محترمند.


پاسخ ب:

بر حکومت اسلامی واجب و ضروری است که از هرگونه فساد، فحشاء و منکر جلوگیری کند و زمینه ی پیدایش گناه را نابود کرده و جامعه را برای رشد و تعالی انسان‌ها آماده نماید.
به این مطلب در بند ۱ اصل ۳ قانون اساسی ج.ا.ا تصریح شده است.
قوه قضائیه و رسانه ها برای جلوگیری از گسترش فساد و ظلم بر وفق قوانین موضوعه میتوانند درباره مجرمین و اهل منکرات افشاگری نمایند ( مگر موارد استثنائی که سبب اشاعه فحشاء شود مانند فیلمها و عکسهای مستهجن)
به هر صورت نیروهای متدین و انقلابی باید افراد ناصالح و مفسد را به جامعه معرفی کنند و از سرزنش سرزنش کنندگان نهراسند:
وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ

پاسخ ج:

اولاً روشن است که فسق در مقابل عدالت است.
ارتکاب گناهان کبیره و اصرار بر گناه صغیره، موجب خروج از عدالت میگردد؛
اگر ارتکاب فسق از روی عمد و آگاهی باشد قطعا منکر بوده و در برخی موارد موجب حد، تعزیر، و یا قصاص می گردد؛
پس فاسق فردیست که آشکارا مرتکب گناه میشود، اگر چه مسلمان شمرده میشود.

ثانیا نباید گناه را کوچک جلوه داد و غیر مستقیم از گناهکاران حمایت کرد؛
کسی که یک استکان کوچک شراب میخورد یا صد لیوان بزرگ، فردی که هزار تومان رشوه یا ربا بگیرد یا صد هزار تومان، گناهکار و فاسق است.

ثالثاً اگر زنی بارها قسمتی از موی سر خود را نمی پوشاند یا با آرایش و امور دیگر تبرّج کند، و مردی که ریش خود را می تراشد، و هر فردی که واجبی را ترک یا حرامی را انجام دهد، چه به سبب ارتکاب کبیره و چه به سبب اصرار بر گناه صغیره، آثار فسق بر آن مترتّب است، بنابراین این افراد فاسقند.

رابعاً کثرت فاسقان سبب تعطیلی احکام الهی نمی گردد.
حکومت و مردم بدون آنکه مایوس شوند، وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر نمایند. (خصوصا که اخیراً رئیس جمهور فرمان دادند به کسانی که ماسک نمی زنند نباید دولت به آنان خدمات بدهد پس حکومت اقتدار لازم برای اقامه حدود الهی و اجرای احکام دینی را دارد)

به هر حال طرفداری از انقلاب یا اعمال صالح دیگر با وجود اصرار بر صغیره، سبب نمی‌شود که بگوئیم فاسق نیستند؛
چه بسا فردی اهل نماز و روزه و... باشد اما به خاطر گناه دیگرش مجرم و یا فاسق باشد.


پاسخ د:

اهانت به چهارده معصوم -علیهم السلام- و یا هتک حرمت مقدسات اسلامی مانند قرآن کریم و کعبه معظّمه و حرمهای امامان معصوم، از اکبر کبائر است.
اگر مسلمانی عالماً و عامداً به چهارده معصوم آشکارا اهانت کند، موجب ارتداد و مصداق سابّ النبیّ خواهد شد.
البته وظیفه قوه قضائیه و عامه مردم نسبت به افراد مشهور سنگین تر است و باید با سختگیری و شدّت بیشتری برخورد نمایند.
برخورد با گناهکاران کوچک و رها کردن گناهکاران دانه درشت در شأن نظام اسلامی نیست.
مسئولان و مردم باید از برخورد حضرت امام -ره- با سلمان رشدی، درس غیرت و دینداری بیاموزند.
در هر صورت عدم برخورد و سکوت حکومت و دادستانی سبب نمی‌شود از مؤمنان سلب مسئولیت گردد؛ زیرا واجب کفایی است و تا مجازات و اصلاح متخلّفین راه را باید ادامه داد. و سهل انگاری و مداهنه برخی از افراد دستگاه قضاء جرم است و باید از آنان شکایت کرد.


پاسخ ه:

حفظ وحدت جامعه اسلامی از احکام مهم اولیه اسلام است؛ همچنین امر به معروف و نهی از منکر و اقامه حدود الهی هم از احکام بسیار مهم اولی است؛
بنابراین در مقام اجرای این احکام، ممکن است تزاحم شود و تشخیص اولویت ها با ولی امر مسلمین است؛
پس اگر ولی فقیه به صورت صریح اولویت را معیّن نماید، تکلیف همه روشن است؛ در غیر این صورت دیگران حقّ مصلحت اندیشی ندارند و ما موظف هستیم با تمام منکرات مبارزه و همه معروفها را احیاء نمائیم.
اما بی لیاقتی مسئولان امر در این دوران چهل ساله سبب نمی‌شود که از تحقّق آرمانهای مکتب امام -ره- کوتاه بیاییم.
ان شاءالله در گام دوم انقلاب شاهد دولت و جامعه اسلامی باشیم.

باتشکر


حامد وفسی




موضوعات مرتبط: دیـگـر تـحـریـرات
برچسب‌ها: استاد وفسی ایت الله وفسی جامعه اسلامی صبا کمالی شهاب مرادی عادل بی حجاب بد حجاب فاسق جذب حداکثری صدا و سیما کثرت فاسقان اهانت به ائمه

تاريخ : یک شنبه 2 شهريور 1394 | 15:52 | نویسنده : سردبــیر |

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------